Senát schválil odpočet DPH (daně z přidané hodnoty) z osobních automobilů podnikatelů tak, jak je to obvyklé v ostatních státech a hned se znovu rozpoutala diskuse, jaká je to zase nespravedlivá výhoda pro bohaté. Věřím, že i na našich stránkách vás bude zajímat, jak vlastně DPH funguje, byť ho tady vysvětlím jenom velice stručně.
Co je to vlastně DPH?
DPH nahrazuje dřívější daň z obratu, kterou platili občané s každým zbožím, které si koupili. Když ale přestaly být všechny podniky a obchody státní, bylo těžké poznat, kdo zboží prodává občanům a kdo jenom dalším firmám. Pokud by se daň z obratu platila při každém prodeji (i mezi firmami), tak by rohlíky stály snad stovku, protože by se při každém prodeji jednotlivých surovin pořád znovu platila daň z obratu, která by se započítávala do celkové ceny. Zemědělec by zaplatil dražší naftu, od něj by mlýn koupil dražší zrní, mouka prodaná do pekárny, už by v sobě měla nejméně třikrát započítanou daň z obratu.
Proto přišlo DPH, kterým se zdaňuje vždy jen to, o co dráž prodá podnikatel, nebo firma své zboží, než na to nakoupil suroviny a potřebné vybavení. V praxi to funguje tak, že ze všeho co podnikatel nakoupí s daní, mu stát daň vrátí, ale ze všeho, co prodá, musí daň naopak zaplatit.
Pokud by podnikatel počítal v cenách včetně DPH, tak vlastně ztrácí 19% ze svého zisku. Pokud své zboží nebo služby prodává dalším firmám, může klidně své počítání založit na cenách bez DPH a pak mu DPH nevadí. Problém je, pokud prodává své zboží nebo služby občanům, nebo podnikatelům – neplátcům DPH, kteří už si DPH nechat vrátit nemohou. Pak jim vše prodává o 19% dráž, aniž by z toho cokoliv měl.
A jak je to teda s těmi osobními auty?
To je nespravedlivé, že podnikatelé budou mít levnější auta, že? Ale pozor, na níže uvedeném diagramu je krásně vidět, že plátce DPH na koupi auta nic neušetří. Koukněte se, jak to s DPH chodí a pak se zamyslete, jestli by se vám opravdu líbilo, být plátci DPH se všemi výhodami i nevýhodami.
Na všechno, co si podnikatel chce koupit levnější o DPH si musí napřed vydělat a ze všech peněz, které vydělá DPH zaplatí. Takže jakákoliv výhoda je pryč. O tom, že s DPH je daleko větší "papírování", obrázek jasně vypovídá také.
Kritici nově schváleného předpisu navíc zapomínají, že si podnikatelé DPH z automobilů nechávali vrátit i dříve, jen si ho kvůli tomu museli nechat zničit přepážkou, kterou obvykle nepotřebují a zatmavenými bočními skly, kvůli kterým hůř viděli při couvání.